Using the Mind Mapping Strategy In Simplifying Grammatical Rules for the Third Year of Secondary Education -Literature and Philosophy Branch as Model-
Main Article Content
Abstract
The methods and strategies of teaching have multiplied and diversified, aiming to assist learners in transforming written content into frameworks that enhance their understanding and simplify the material they receive. The mind mapping strategy is considered one of the innovations that seeks to increase the ability to recall, organize, arrange, simplify, and comprehend information among learners across various subjects and educational stages.
Accordingly, this research paper aims to reveal the significance of relying on the mind mapping strategy in simplifying grammar rules for third-year secondary education learners. Given the difficulty and complexity associated with Arabic grammar, several attempts have emerged to reduce these challenges, either by condensing grammar books or by innovating programs and developing new strategies and methods that facilitate the teaching of Arabic grammar and solidify it in the minds of learners.
The research concluded with a set of findings, the most important of which is that the mind mapping strategy is one of the most significant modern strategies that has a positive and effective impact on simplifying grammar rules and making them easier to convey to third-year secondary learners through succinctness and reliance on branching. Its application in teaching grammar also aids in quickly and accurately reviewing previously learned information on the subject.
Article Details
References
زيتون، عايش محمود. (2007). النظرية البنائية وإستراتيجيات تدريس العلوم. عمان، الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع.
سارين، حمادنه؛ محمد محمود؛ محمد عبيدات؛ خالد حسين. (2012). مفاهيم التدريس في العصر الحديث، (طرائق...أساليب...استراتيجيات). إربد، الأردن: عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع.
سعيدي، دراجي وآخرون. (2012). اللغة العربية وآدابها السّنة الثالثة من التعليم الثانوي -شعبة آداب وفلسفة. الجزائر: الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية.
طارق، عبد الرؤوف. (2015). الخرائط الذهنية ومهارات التعلم. القاهرة، مصر: المجموعة العربية للتدريب والنشر.
عبد العظيم صبري، عبد العظيم. (2015). إستراتيجيات طرق التدريس العامة والإلكترونية. القاهرة، مصر: المجموعة العربية للتدريب والنشر.
عبيدات، ذوقان؛ سهيلة أبو السميد (2013). استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين دليل المعلم والمشرف التربوي. عمان، الأردن: ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع.
معوض، نصر الله محمدٍ؛ محمود. (2016). المدخل إلى إستراتيجيات التدريس. القاهرة، مصر: عالم الكتب.
Romanized References
Ambaū, Saʿīdī; ʿAbd Allāh ibn Khamīs; Sulaymān ibn Muḥammad al-Balūshī. (2009). Ṭarāʾiq tadrīs al-ʿulūm: mafāhīm naẓariyya wa-taṭbīqāt ʿamaliyya. ʿAmmān: Dār al-Masīra li-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ.
Zaytūn, ʿĀyish Maḥmūd. (2007). Al-naẓariyya al-bināʾiyya wa-istrātījiyyāt tadrīs al-ʿulūm. ʿAmmān, al-Urdunn: Dār al-Shurūq li-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ.
Sārīn, Ḥammādna; Muḥammad Maḥmūd; Muḥammad ʿUbaydāt; Khālid Ḥusayn. (2012). Mafāhīm al-tadrīs fī al-ʿaṣr al-ḥadīth (ṭarāʾiq... asālīb... istrātījiyyāt). Irbid, al-Urdunn: ʿĀlam al-Kutub al-Ḥadīth li-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ.
Saʿīdī, Darrājī et al. (2012). Al-lugha al-ʿArabiyya wa-ādābuhā: al-sana al-thālitha min al-taʿlīm al-thānawī – shuʿbat ādāb wa-falsafa. al-Jazāʾir: al-Dīwān al-Waṭanī li-l-Maṭbūʿāt al-Madrasiya.
Ṭāriq, ʿAbd al-Raʾūf. (2015). Al-kharāʾiṭ al-dhihniyya wa-mahārāt al-taʿallum. al-Qāhira, Miṣr: al-Majmūʿa al-ʿArabiyya li-l-Tadrīb wa-l-Nashr.
ʿAbd al-ʿAẓīm Ṣabrī, ʿAbd al-ʿAẓīm. (2015). Istrātījiyyāt ṭuruq al-tadrīs al-ʿāmma wa-al-iliktrūniyya. al-Qāhira, Miṣr: al-Majmūʿa al-ʿArabiyya li-l-Tadrīb wa-l-Nashr.
ʿUbaydāt, Dhawqān; Suhayla Abū al-Sumayd. (2013). Istrātījiyyāt al-tadrīs fī al-qarn al-ḥādī wa-l-ʿishrīn: dalīl al-muʿallim wa-al-mushrif al-tarbawī. ʿAmmān, al-Urdunn: Dībūnū li-l-Ṭibāʿa wa-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ.
Maʿwāḍ, Naṣr Allāh Muḥammad; Maḥmūd. (2016). Al-madkhal ilā istrātījiyyāt al-tadrīs. al-Qāhira, Miṣr: ʿĀlam al-Kutub.